SMG vs. manual

2000-2006 | silnik: S54
Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: SMG vs. manual

Post autor: Marcin_Os » śr lis 21, 2007 21:07

Keepsake pisze:Na dodaniu gazu pomiędzy biegami żeby zsynchronizować obroty silnika z obrotami przeniesienia napędu, to pozwala na bardziej łagodne operowanie balansem auta.

Zrób tak: rozpędź się i wrzuć czwórkę, tak 2200 obrotów, potem gwałtownie wbij dwójkę. Zobacz jak auto nurkuje przodem.

A teraz zrób tak: sprzęgło i jednocześnie przesuwając biegi dodaj gazu tak żeby mieć 5000 obrotów i dopiero wtedy puść sprzęgło.

Widać różnicę?
kostek_ja niestety tego nie zrobi - ma SMG :wink:
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

Awatar użytkownika
Szczep
Posty: 445
Rejestracja: pn gru 11, 2006 18:50
Lokalizacja: Warszawa

Re: SMG vs. manual

Post autor: Szczep » śr lis 21, 2007 21:39

powinno mu sie udać - widzę manuala w jego temacie :)

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: SMG vs. manual

Post autor: Marcin_Os » śr lis 21, 2007 21:58

ups...

To już mi się pokręciło wszystko, w takim razie są trzy sztuki M3 CS w kolorze Interlagos.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: SMG vs. manual

Post autor: kostek_ja » śr lis 21, 2007 23:55

Nie znałem nazewnictwa, bo na codzień przy spokojnej jeździe właśnie tak redukuję biegi (oczywiście mniejsze obroty i mniej gazu), żeby nie szarpał, ale kiedyś oglądałem jakiś program że hamowanie silnikiem przy redukcji (bez międzygazu) skraca drogę hamowania, więc na torze będzie bardziej efektywne. Ale nie omieszkam przetestować. :wink: 2 grudznia oczywiście :wink:

Keepsake
Posty: 243
Rejestracja: śr lis 21, 2007 16:30
Lokalizacja: zza winkla
Kontakt:

Re: SMG vs. manual

Post autor: Keepsake » czw lis 22, 2007 09:58

A co jest 2. grudnia?

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: SMG vs. manual

Post autor: Marcin_Os » czw lis 22, 2007 10:42

M Track Day #8 - zapraszamy!

Tu masz wszystko - viewtopic.php?t=414
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

Keepsake
Posty: 243
Rejestracja: śr lis 21, 2007 16:30
Lokalizacja: zza winkla
Kontakt:

Re: SMG vs. manual

Post autor: Keepsake » czw lis 22, 2007 10:52

kostek_ja pisze:oglądałem jakiś program że hamowanie silnikiem przy redukcji (bez międzygazu) skraca drogę hamowania, więc na torze będzie bardziej efektywne. Ale nie omieszkam przetestować
Ja wiem że tak jest ale nie bardzo wiem dlaczego (z fizyki mi czegoś brakuje).

Opony tym lepiej trzymają im mają większe tarcie, tarcie wynika z docisku (m.in) a docisk jest duży przy hamowaniu na przód auta. Natomiast jeżeli i tak hamulce działają na tyle dobrze, że możesz zblokować koła (co jest możliwe praktycznie w każdym aucie ze sprawnymi heblami, chyba że jest na slickach) to dlaczego dodatkowo hamowanie silnikiem miałoby pomóc - tego nie rozumiem.

Chyba że chodzi o to że energia samochodu jest dodatkowo wytracana na wyhamowanie silnika jako takiego i wcale tu nie chodzi o docisk tylko właśnie o jej pochłanianie na zwolnienie motoru, a oczywiście zwolnienie silnika o 500 obrotów wymaga większej energii przy zejściu z powiedzmy 7000 na 6500 niż 3000 na 2500 i dlatego warto jest redukować biegi.

Muszę się dopytać. :)

Z praktyki to na torze poznań na końcu długiej prostej miałem jakieś 230 na liczniku 210 na GPSie (autem szybszym niż M3) i faktycznie hamowanie z redukcją było bardziej skuteczne niż bez i to nieporównywalnie. I mimo że redukowałem tylko jeden bieg to wydawało mi się że jak robiłem to z międzygazem to było mniej skuteczne niż bez, mimo że bez międzygazu było odczuwalne puszczenie sprzęgła po wrzuceniu niższego biegu, samochód dodatkowo nurkował.

///M3
Posty: 173
Rejestracja: pt gru 08, 2006 16:09
Lokalizacja: Warszawa/Radom
Kontakt:

Re: SMG vs. manual

Post autor: ///M3 » czw lis 29, 2007 17:56

Co w tym dziwnego, że nurkował?
Masz dwie siły hamowania. Hamulec i silnik. Przy redukcji tył został dodatkowo mocno "złapany" przez napęd, więc samochód zanurkował. Zresztą niezależnie od napędu zawsze zanurkuje. Jak będziesz szedł a ktoś Cię złapie za nogi to też zanurkujesz, a jak szybko biegnie pies i go złapiesz na tylne łapy to upadnie na pysk. Nie rozumiem w ogóle tej dywagacji.
Międzygaz z kolei jest po to, żeby podnieść obroty silnika żeby zminimalizować naprężenia w skrzyni. Innymi słowy, żeby się "nie wysrała skrzynka". Rzeczywiście z międzygazem hamowanie jest mniej szarpliwe, bezpieczniejsze dla skrzyni i napewno nie tak gwałtowne jak bez "przegazówki". Zależnie od warunków może być lepsze lub gorsze. Na suchej idealnej przyczepności bez międzygazu zahamujesz szybciej. Na szutrze, lub na deszczu "złapiesz boka" co nie musi być dobrym rozwiązaniem jeżeli jedziesz na czas.

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: SMG vs. manual

Post autor: Marcin_Os » czw lis 29, 2007 18:57

W międzygazie chodzi też o to aby samochód (np. przed zakrętem lub w zakręcie) jechał spokojnie. Bez między gazu samochód może dziwnie się zachować, szarpnąć, zarzucić, wypaść z "równowagi", w tym momencie kierowoca walczy z odzyskaniem przyczepności i toru jazdy a czas płynie nie ubłaganie.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

lukaszgsm
Posty: 11
Rejestracja: pt wrz 03, 2010 05:43
Lokalizacja: Dabrowa Gornicza
Kontakt:

Re: SMG vs. manual

Post autor: lukaszgsm » sob wrz 11, 2010 03:01

a da sie wrzucic w SMG od razu na luz jadac na 3 lub 4 biegu np w celu zaciagniecia recznego?
albo czy podczas jazdy blisko odciecia np na 2 da sie przejsc na luz 2 krotnie redukujac ? co wtedy zrobi sterownik zredukuje na 1 i potem na luz czy nie pozwoli zejsc biegami nizej i nie zrobi totalnie nic ?
da sie kupic albo zrobic zestaw ktory wrzucal by na luz podczas jazdy ?

pozdrawiam
Lukasz

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: SMG vs. manual

Post autor: kostek_ja » sob wrz 11, 2010 03:09

A po co ci w RWD ręczny?

lukaszgsm
Posty: 11
Rejestracja: pt wrz 03, 2010 05:43
Lokalizacja: Dabrowa Gornicza
Kontakt:

Re: SMG vs. manual

Post autor: lukaszgsm » sob wrz 11, 2010 03:30

a masz reczny ? w RWD

Keepsake
Posty: 243
Rejestracja: śr lis 21, 2007 16:30
Lokalizacja: zza winkla
Kontakt:

Re: SMG vs. manual

Post autor: Keepsake » sob wrz 11, 2010 06:51

Na luz się wrzuca jednym ruchem ręki. Ale jedyne zastosowanie tego o czym piszesz to drift a do driftu SMG się nie nadaje. Nie kopniesz w sprzęgło na przykład.

lukaszgsm
Posty: 11
Rejestracja: pt wrz 03, 2010 05:43
Lokalizacja: Dabrowa Gornicza
Kontakt:

Re: SMG vs. manual

Post autor: lukaszgsm » sob wrz 11, 2010 10:15

wrzucam przy kierownicy czy na drazku ?
potem moge wlaczyc dowolny bieg ?

Awatar użytkownika
Bombel
Posty: 2370
Rejestracja: wt paź 10, 2006 00:58
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: SMG vs. manual

Post autor: Bombel » sob wrz 11, 2010 10:27

Przy kierownicy nie da się zrzucić na luz, trzeba to zrobić manetką. Po powrocie skrzynia sama wybierze odpowiednie przełożenie dostosowując je do prędkości...

ODPOWIEDZ